جستجو
Close this search box.
سبد خرید

کشت روباز جلبک

spirulina

روشهای کشت جلبک

تقریبا ۹۹درصد تولیدکنندگان جلبک در جهان   از این روش استفاده می کنند . بعلت کم هزینه بودن راه اندازی و سطح کشت بیشتر نسبت به سیستم بسته .

کشت رو باز یعنی سطح کشت جلبک با محیط بیرونی در ارتباط باشد. کشت روباز به این معنی نیست که صرفا کشت در فضای باز انجام شود .. حتی محیط های مسقف هم کشت روباز دارند مثال آکواریوم اگر سطح آن باز باشد می شود کشت روباز یا اگر سازه گلخانه باشد . 
 سیستم بسته یعنی اینکه محیط کشت جلبک با بیرون هیچ ارتباطی ندارد و پرورش در محفظه های بسته انجام می شود .این نوع طرح به هیچ عنوان در ایران توصیه نمی شود زیرا هزینه راکتور در ابتدا و حین تولید بالا می باشد .

بنابراین سرمایه گذار عزیز توصیه ما به شما این است که به دلیل کاهش در هزینه ابتدایی سیستم های باز ورود پیدا کنید .

  • طبق استانداردهای جهانی مهمترین روشهای کشت روباز به شرح زیر می باشد :

۱- دریاچه ها و استخرهای طبیعی
۲- استخر با بازوهای چرخان
۳- سیستم های شیب دار
۴-استخر با جریان سریع

  1.  دریاچه های طبیعی

    هنگامی که ریزجلبکها در شرایط آب وهوایی مناسب و مواد غذایی کافی قرار میگیرند قادرند به مقیاس وسیعی در محیط های طیبعی رشد نمایند .
    بطور مثال کشور میانمار به علت فعالیتهای آتشفشانی آب برخی دریاچه قلیایی شده و محیطی مناسب برای رشد جلبک فراهم آورده .
    از بزرگترین استخرهای طبیعی ریز جلبک دونالیلا در استرالیا قرار دارد که سالیانه حداقل ۶ تن برداشت دارند .

  2. استخر با بازوهای چرخان

    در این سیستم عمل اختلاط و همزدن محیط کشت توسط بازوهای چرخان انجام میگیرد .هزینه آن نسبتا بالاست و انرژی زیادی برای انجام عمل اختلاط در آنها مصرف می شد .
    عمدتا در محیط های باز ساخته می شود مناطقی که دارای آب وهوایی گرم هستند مثل جنوب کشور البته می توان استخرها را در ابعاد کوچکتر در محیط ها مسقف اجرا نمود . در محیط گلخانه روشی مناسبی است که اجرا نمایید

  3. سیستم های شیب دار
    یکی از روشهای کشت باز سیستم شیبدار می باشد این سیستم طوری طراحی می شود که محیط کشت به طور مداوم از بالا به پایین جریان می یابد.
    جریان گردابی که توسط نیروی جاذبه ایجاد می شود مهمترین عامل یکنواخت سازی محیط کشت در این سیستم ها می باشد این سیستم محدودیت هایی دارد بعنوان مثال در این سیستم سلولهای ریز جلبکی درمناطقی که شدت جریان کاهش می یابد رسوب می کند

  4. استخر با جریان سریع
    این سیستم ها در بیشتر طرحهای صنعتی برای تولید توده زیستی از آرتروسپیرا به کار می روند و سطحی در حدود ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ مترمربع را دربرمیگیرد .عمل اختلاط هر واحد به وسیله چرخه های پارویی انجام می شود .
    در طول روز به طور مداوم در جلوی چرخ پارویی ، محیط کشت جدید اضافه می گردد و توده زیستی از پشت این چرخ برداشته می شود .ساده  ترین نوع این استخرها ایجاد یک گودال کم عمق در زمین و پوشاندن سزوح آن با صفحات پلاستیکی است .

 


اما در ایران چه روشی توصیه می شود :
در کشور فقط مناطق جنوبی می توانند استخر را در فضای باز تاسیس کنند سایر مناطق دیگر در محیط های که پوشیده باشد مثل گلخانه ، زیر زمین و … اقدام به اجرای طرح سیستم باز نمایند .




سازه گلخانه ای بهترین سازه برای تولید و اجرا می باشد زیرا بعلت نور طبیعی هزینه انرژی (برق) کاهش پیدا می کند و هم اینکه تولید شما را تا ۳۰ الی۵۰ درصد افزایش می دهد .
اگر شرایط احداث چنین سازه ای را ندارید می توانید از اتاق ،زیرزمین و هرسازه دیگری که بتوانید کنترل دما (۳۰ تا۳۷ درجه) داشته باشید .
حتی می توانید چنین سازه گلخانه ای را در پشت بام خود احداث کنید و یک کارگاه متوسط با درآمد خوب داشته باشید .

در محیط های مسقف چون زیرزمین ،اتاق و … می توانید اقدام به ساخت آکواریوم و یا خرید وان . فایبرگلس  و … نمایید

اسپیرولینا را می توان در هرمحفظه ای به جز محفظه های فلزی یا چوبی پرورش داد و ارتفاع آن نباید از ۳۰ بیشتر باشد
در نمونه زیر پرورش اسپیرولینا در سطل می باشد .
در این روش ارتفاع جلبک بالای ۳۰ است اما عرض آن کم می باشد و نور طبیعی از طرفین به محیط می تابد . (بهترین ارتفاع که باعث رشد مناسب است زیر 25 سانت می باشد )



یکی دیگر از محفظه هایی که در آن اقدام به پرورش می کنند سطل بزرگ است .
این سطل باید شفاف یا کمی کدر باشد.
اگر نور مصنوعی میخواهید قرار دهید بهتر است شفاف باشد در فضای های باز و گلخانه از سطهای کدر هم میتوانید استفاده کنید
نحوه اجرا آن همانطور که در تصویر می بینید درب آن پلمپ می شود و سطل ها بوسیله لوله سرریز به یکدیگر ارتباط دارند و در نهایت به یک پمپ آب ( واترپمپ ) متصل هستند و محیط دائما در حال چرخش است.
در این روش به علت چرخش داشتن جلبک نیاز به هوادهی نمی باشد

Related posts

registration

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربر محترم ضمن عرض تشکر از اینکه مرکز آموزشی آبزی پروران کیهان را انتخاب نموده اید، در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.